Do zwiedzania Wieliczki chyba nie muszę nikogo namawiać. Kopalnia Soli była numerem 1 spośród miejsc, które chcieliśmy zobaczyć podczas naszego majówkowego pobytu w Małopolsce.

Na początku kwietnia zamówiliśmy dla naszych 5 rodzin zwiedzanie grupowe kopalni. Za usługę przewodnika zapłaciliśmy 162 zł . Do tego doszły jeszcze bilety : normalny- 43 PLN i ulgowy – 29 PLN. Przy osiemnastoosobowej grupie dostaliśmy 1 bilet darmowy. Zwiedzanie kopalni indywidualnie byłoby tańsze, bo bilet rodzinny dla 4 osób kosztuje 133 PLN. W cenę wliczona jest już usługa przewodnicka. Jednak zwiedzanie indywidualne kopalni wiąże się ze staniem w kolejce po bilety oraz oczekiwaniem na przydział przewodnika. W długi weekend majowy w Kopalni były tłumy, więc dzięki wcześniejszej rezerwacji grupowej udało nam się uniknąć męczącego stania w kolejce. Byliśmy umówieni na godz. 12.05 i zostaliśmy obsłużeni bardzo szybko i sprawnie.

Nasze rodzinne zwiedzanie zaczęliśmy od zejścia 380 schodami na poziom pierwszy, który znajduje się 64 m pod ziemią. Dzieci chłonęły Wieliczkę wszystkimi zmysłami. Jednak najbardziej …smakiem – lizane były wszystkie ściany, a czasami również podłoga. Nie dało się nad tym zapanować. Bardzo podobały im się wyrzeźbione w soli poszczególne komory ukazujące ciężką pracę górników oraz  pomagających im niegdyś w kopalni – koni.

Największe wrażenie na wszystkich zrobiła oczywiście kaplica św. Kingi – najokazalsza podziemna świątynia. Wystrój kaplicy powstaje od ponad 100 lat. Jej ściany zdobią płaskorzeźby ilustrujące sceny z Nowego Testamentu. Najstarszym elementem wystroju Kaplicy jest ołtarz główny – dzieło Józefa Markowskiego.

Na trasie mieliśmy 2 krótkie przerwy na posiłek oraz toaletę. Zwiedzanie zakończyliśmy na III poziomie – 135 metrów pod ziemią. Wycieczka trwała ok. 3 godzin.

Gdy po przejściu całej trasy, myśleliśmy, że to już koniec  wrażeń, czekała na nas jeszcze jedna atrakcja – wyjazd szybem na górę. Ponieważ było bardzo dużo zwiedzających, w kopalni udostępniono turystom dodatkowy szyb Kinga i tam nas skierowano. Oj, nasz wyjazd słyszała chyba cała Wieliczka – krzyki, wrzaski i odmawianie „zdrowasiek”! Dzieci zapamiętają ten wyjazd na pewno!

Kilka słów muszę napisać również o zwiedzaniu Wieliczki przez osoby niepełnosprawne. Osoby poruszające się na wózkach muszą wcześniej zarezerwować sobie termin zwiedzania i wykupić usługę przewodnicka (162 PLN) oraz bilet wstępu. Osoba będąca opiekunem ma wejście bezpłatne. Osoby  poruszające się na wózkach inwalidzkich zwiedzają niższe poziomy kopalni.