Poleć atrakcję znajomym: |
Po wejściu do muzeum przenosimy się w czasie do okresu międzywojennego. Podłoga została wyłożona tu starym brukiem z miejskich ulic z lat 30., stylowe latarnie uliczne subtelnie podkreślają charakter wnętrza, w ściany wkomponowano oryginalne fasady przedwojennych kamienic Gdyni, Sopotu i Gdańska. Perspektywę zainscenizowanej „ulicy” zamyka okno sklepowe osłonięte markizą.
Przy ulicy zaparkowano 26 motocykli i 14 samochodów, które są głównym punktem wystawy . Motocykle, lśniące chromami i niklami, stoją z lewej strony na tle kamienic. Szereg otwiera polski Sokół 1000 M111 (CWS M111) z wózkiem bocznym. Uzupełnieniem ekspozycji są manekiny, w skórzanych strojach z epoki, siedzące na sokole oraz stojąca kobieta (manekin) w stroju z lat 30tych, ubrana w suknię balową, długie rękawiczki i kapelusz z rondem. Obok stoi Bsa Empire Star który wygrywał wyścigi w przedwojennej Polsce. Następny jest brytyjski Raligh z 1918 roku z karbidowym oświetleniem – najstarszy jednoślad w kolekcji. Dalej zobaczyć można amerykańskie motocykle Harley-Davidson w wersji cywilnej i wojskowej (modele z przełomu 1941/1942 roku) oraz największy w muzeum motocykl – policyjny Indian „Big Chief” o pojemności skokowej silnika 1340 cm³, wyprodukowany w 1940 roku. Kolejne motocykle to belgijski FN oraz brytyjskie Ariel i Royal Enfield. Najmłodszy z kolekcji jest brytyjski policyjny Velocette z 1959 roku stojący obok belgijskiej Sarolea. Jest tu również czerwona DKW E250 stojąca obok Herculesa. Ciekawy jest też Ardie z acetylenową lampą i BMW R12. Szereg zamyka kolekcja groźnie wyglądających czarnych Zundappów, modele KS600 KS500 i K800.
Po drugiej stronie uliczki „zaparkowały” samochody. Ich szereg otwiera biały DKW Roadster i niemiecki Wanderer. Dalej stoi czarno biały Mercedes170V z 1935 jeden z 3 samochodów tej marki prezentowanych w muzeum. Obok zaparkowany jest Peugeot 402B o aerodynamicznych kształtach. Tuż za nim najstarszy samochód w kolekcji amerykański Buick Master SIX 20 z roku 1925. Kolejne auta to Buick De Luxe z 1931 oraz piękny Plymouth model Q Four door z 1927roku. Uwagę zwraca również Ford V8 z 1946 r. oraz ciężarówka firmy Adler. Za Adlerem w szeregu stoi Mercedes Stuttgart z 1926 roku. Jako ostatni bordowo-czarny zmontowany w Polsce licencyjny Fiat 500 Topolino z 1938 roku.
Dane techniczne pojazdów przedstawiono na specjalnych kartach umieszczonych w stojakach przed każdym obiektem. Muzeum posiada także wiele dokumentów, pamiątek i fotografii związanych z historią motoryzacji. Istnieje też biblioteka. Zbiory zabezpieczone są przez odpowiedni system ochrony i monitoringu.
Po lewej stronie od wejścia do muzeum znajduje się zainscenizowany warsztat naprawy samochodów i motocykli z lat 30. Widać wiele starych narzędzi, silników motocyklowych oraz części do nich. Na półkach stoją bańki olejowe. Są tu nawet stare gaśnice. Zadbano też o ustawienie mechanika, który ubrany jest w odzież roboczą, skórzany fartuch i czapkę, w dłoniach i kieszeni trzyma narzędzia. Na antresoli, mieści się kawiarnia – „Klub Kolekcjonera”, gdzie przy starej muzyce można napić się dobrej kawy. Całość kawiarni jest stylowo urządzona i wyposażona w oryginalne, zabytkowe meble, kasę, ladę barową, oświetlenie, radio itp.
http://gmm.gdynia.pl